تصاوير ماشين و تاريخچه ي ماشين

بزرگترين گالري عكس ايران | عكس طبيعت و منظره | عكس بازيگران | حيوانات | تصاوير مذهبي | عكس ورزشي | عكس ماشين.

تصاوير ماشين و تاريخچه ي ماشين

۱۴ بازديد

تصاوير ماشين

 

بعد از اختراع چرخ با توجه به نياز بشر به سرعت وسايل نقليه ابتدايي نيز اختراع شدند . انواع ارابه ، گاري و غيره كه وظيفه جابجايي انسان ها و بار را عهده دار بودند . تمام اين وسايل از دو جزء اصلي تشكيل مي شد اول محل قرار گيري انسان و بار كه شامل فضاي اسكان و قرارگيري بار و چرخ و اجزاء مربوط به آن بوده و دوم نيروي محركه كه اغلب چهارپايان آنرا تشكيل مي دادند. نقوش اين وسايل نقليه ابتدايي در لوح ها و تصاوير بجاي مانده به چشم مي خورد . تغييرات جزيي معمولا هر چند گاه در اين وسابل بوقوع مي پيوست ولي تغييرات كلي و قابل بحث زماني اتفاق مي افتاد كه هر يك از دو بخش ساختاري وسائل نقليه دچار دگرگوني مي شدند

عكس هاي مماشين و تاريخچه ي ماشين ها

مثلا در سال ۱۴۷۴ ميلادي اولين كالسكه واقعي و امروزيبراي امپراطور فردريك سوم ساخته شد كه خود تغييري در ساختار وسائل نقليه از گاري و ارابه به كالسكه كه فضايي كاملا مناسب براي استقرار افراد را بود را باعث شد . در تاريخ خودروسازي تحول عظيم را زماني مي توان يافت كه تغيير در نيروي محركه وسائل نقليه بوجود آمد. پس از كشف نيروي بخار و طراحي موتورهاي بخار توسط ” جيمز وات” انگليسي اين موتورها جايگزين چهارپايان شده و تحولي بزرگ را در صنعت خودروسازي جهان بوجود آوردند .
تاريخ خودرو را مي توان از روزگاران بسيار دور شايد حدود ۶۰۰ ميليون سال پيش كه اشكال ابتدايي زندگي در زمين ظاهر شد و اين موجودات در جريان تغييرات زمين شناسي در لايه هاي زيرزمين محبوس شده و منشاء ذخاير سوخت هاي فسيلي(نفتي) امروزي شدند آغاز نمود . ولي عملا خودرو سرگذشت ديگري دارد ، بنابر گزارشات تاريخي در ۵۵۰۰ سال قبل چرخ بوسيله سومري ها اختراع شد . نمونه اي از چرخ نيز در موزه ملي ايران در تهران وجود دارد كه مربوط به حدود ۵۰۰۰ سال قبل مي باشدد كه از نظر ساختار نسبتا كامل به نظر مي رسد .

شروع حركت خودرو سازي با نام مهندس ” نيكلاس جوزف كوگنات ” افسر ارتش فرانسه كه اولين خودرو با موتور بخار را در سال ۱۷۶۹ ميلادي طراحي و اختراع نمود رقم خورده است . اين خودرو كه با سرعت ۵/۲ مايل در ساعت حركت مي كرد، هم اكنون در موزه ي ملي فرانسه نگهداري مي شود . طراحي درشكه بخار در سال ۱۸۰۳ توسط ” ريچارد ترونيك ” و ” آندرو ويويان” انجام پذيرفت . در سال ۱۸۲۴ ميلادي ” مارسل پكر” فرانسوس اولين درشكه بخار داراي ديفرانسيل را طراحي نمود و دو سال بعد درشكه ” ساموئل براون ” به اولين موتور احتراق داخلي تجهيز شد و در سال ۱۸۶۰م ” اتين لنور ” بلژيكي اولين موتور گازي دو زمانه را اختراع و ثبت نمود . سال ۱۸۶۵ ميلادي آغاز تدوين قوانين راهنمايي و رانندگي براي سر و سامان دادن به آشفتگي هاي حمل و نقل بوسيه وسائل نقليه جديدي بود كه با سرو صدا و دود فراروان در حركت بودند . در اين سال قانون پرچم قرمز ارائه شد . طبق اين قانون تمام خودروها يا لوكوموتيوهاي جاده اي موظف به داشتن ۳ نفر براي حركت بودند .يك نفر براي هدايت ، يك نفر براي حفظ آتش موتور و نفر سوم پيشاپيش خودرو با يك پرچم قرمز مي دويد و آمدن خودرو را هشدار مي داد . حداكثر سرعت مجاز براي وسائل نقليه در آن زمان ۴ مايل در ساعت در مناطق روستايي و ۲ مايل در ساعت در شهرها بود . همچنين در سال ۱۸۶۸ نخستين چراغ هاي راهنمايي و رانندگي در لندن به وسيله گاز روشن شد .

سال ۱۸۷۷ م نقطه عطف آغاز حركتي بود كه به توليد خودروهاي امروزي انجاميد . در اين سال اولين موتور چهارزمانه بوسيله “شركت اوتو و لانگن” اختراع و ثبت شد . اين موتور بوسيله دو مهندس آلماني به نام هاي ” گوتليب دايلمر” و ” ويلهلم مايباخ” طراحي شد . حركت كامل كننده اين اختراع توسط آلماني ديگري بنام ” كارل بنز” به وقوع پيوست . او در سال ۱۸۸۴ اولين موتور بنزيني را اختراع كرده و متعاقب آن در سال ۱۸۸۵ اختراع نخستين اتومبيل را به نام خود به ثبت رساند . كارل بنز با اختراع اتومبيل بي شك تحولي انكارناپذير را در زندگي بشر رقم زد . نخستين اتومبيل دنيا خودرويي سه چرخ با صندلي دو نفره و موتور چهارزمانه بنزيني اختراع شده توسط كارل بنز بود .
در سال ۱۸۸۶ نيز گوتليب دايلمر نخستين خودروي چهارچرخ بنزيني را ابداع نمود .
نخستين موتور سيكلت نيز توسط همين دانشمند در سال ۱۸۸۵ اختراع شد .
در همان سال ” آندره ميشلين” اولين تاير بادي را اختراع نمود . در سال ۱۸۹۰ ” دايلمر” شركت اتومبيل سازي ” دايلمر” را در آلمان تاسيس نمود و در سال ۱۸۹۲ دكتر ” رودولف ديزل” در آلمان موتور ديزل را اختراع و به نام خود به ثبت رسانيد .

اكنون زمان آن رسيده بود كه ديگر كشورها هم در زمينه ساخت خودرو حضور داشته و تكتاز بودن را از آلمان ها بگيرند . در سال ۱۸۹۳ در آمريكا ” فرانك و چارلز دوريا ” نخستين خودرو با موتور بنزيني را ساختند و اميل لواسور فرانسوي در سال بعد يك خودرو با موتور جلو طراحي كرد . در همين سال كلاچ و گيربكس بنز اختراع شد . دايلمر و مايباخ نيز در اين سال كاربراتور را اختراع نمودند . تا قبل از اختراع كاربراتور سوخت خام روي يك صفحه داغ چكيده مي شد و بخار سوخت كه به اين روش توليد مي شد توسط يك مكنده به داخل موتور كشيده مي شد .
در سال ۱۸۹۵ ” فردريك و جورج لنكستر” در انگلستان اولين خودروي چهارچرخ با موتور بنزيني را طراحي نمودند و هربرت آستين ،يك خودرو سه چرخ را ساخت .

در سال بعد قانون پرچم قرمز در انگلستان لغو شد و حداكثر سرعت مجاز براي خودروها به ۱۲ مايل در ساعت (۱۹ كيلومتر در ساعت) افزايش يافت . در اين سال “چارلز بي كينگ ” و ” اليور ئي بارتل” در آمريكا و در شهر ديترويت ملقب به شهر اتومبيل اولين خودروي بنزيني خود را به حركت درآوردند .
فرانك و چارلز دوريا نيز شروع به توليد خودروهاي موتوردار در ماساچوست آمريكا نمودند . در همين سال ” رنسم ئي الدز” نيز شروع به ساخت اتومبيل در ميشيگان كرد . در سال ۱۸۹۷ شركت تجاري و حمل و نقل ” شل” براي فروش بنزين شكل گرفت . د ر ۱۸۹۸ ويلهلم مايباخ در آلمان رادياتور مشبك را طراحي نمود و در سال ۱۸۹۹ اولين سيستم تعليق مستقل جلو در فرانسه ساخته شد . در اين سال هربرت آستين در انگلستان خودروي چهارچرخ خود را ساخت .
آغاز قرن بيستم شروع قرن پيشرفت هاي شگرف در صنعت خودرو سازي جهان و آغاز آشنايي كشورمان با اين پديده ي جديد صنعت بود .


گر چه كالسكه در قرن چهاردهم ميلادي در فرانسه اختراع شد ولي ورود آن به ايران در قرن هجدهم در زمان فتحعليشاه قاجار و از روسيه صورت پذيرفت .همچنين در اين دوره يك كالسكه زرنشان توسط انگلستان و سپس يكي توسط ناپلئون به فتحعلي شاه هديه شد . افتتاح راه آهن تهران – ري در ۱۳۰۱ه.ق با ماشين دودي معروف كه همان لوكوموتيو و قطاري كه توسط مهندس ” بوتال ” فرانسوي و با مشاركت بلژيكي ها به ايران آورده شد ، آغاز ورود تكنولوژي صنعتي حمل و نقل به كشور بود .

ورود خودرو به ايران ۱۵ سال بعد از اختراع آن در سال ۱۹۰۰ ميلادي به سفارش مظفرالدين شاه قاجار صورت پذيرفت . در اين سال دو دستگاه رنو از طرف كشور فرانسه به شاه قاجار هديه شد ، كه يكي از آنها در همان بدو ورود از بند انزلي در مسير خراب شد و در راه مانده و از بين رفت . دومي نيز پس از مدتي كه در اختيار مظفرالدين شاه بود نهايتا در جريان يك سوء قصد ناكام به جان محمدعلي شاه از كار افتاد .

در طي سالهاي بعد تعدادي خودرو كه اغلب انگليسي بودند به ايران وارد شدند . اگر امروزه بخواهيم به موارد موجود اشاره نمائيم طبق چيزي كه در موزه خودرو ايران موجود است يك دستگاه ” موريس آكسفورد” و
” رولز رويس سيلورگوست” احمد شاه قاجار، يك دستگاه ” فيات” ۱۹۱۶ قديمي ترين خودروهاي موجود از اتومبيل هاي اوليه وارداتي به ايران است . جهت آشنايي خوانندگان محترم با خودروهاي وارد شده به ايران در قسمت هاي بعدي به توضيح در مورد ظهور خودرو به ايران خواهيم پرداخت .

از شروع سده نوزدهم ميلادي ايتاليايي ها در زمينه ساخت خودرو دست بكار شدند . در سال ۱۹۰۱ ” اتوره بوگاتي” اولين اتومبيل خود را طراحي نمود كه طرح آن را به ” بارون دديتريش” فروخت . در ايتاليا توسظ بوگاتي خودروهايي شروه به توليد شد كه بنام ” ديتريش- بوگاتي” معروف شده بود . در آلمان ” اگوست هورش” خودرويي به نام هورش را با قدرت ۵ اسب بخار ساخت . در سال ۱۹۰۲ شركت ” كاديلاك” در آمريكت و در شهر ديترويت ايالت ميشيگان تاسيس شد . در اين سال قانون خودروهاي موتوري در انگلستانن حداكثر سرعت مجاز را به ۲۰ مايل در ساعت (۳۲كيلومتر در ساعت) افزايش داد. اينچنين به نظر مي رسد در كشورهاي سازنده خودرو ، اين انگلستان بوده كه همگام با پيشرفت در توليد خودروها قوانين مربوط به استفاده از خودروها را هم مدون نموده و مرتبا به روز مي نموده است . شركت “رولز رويس” توسط ” چارلز استوارت رولز” و ” هنري رويس” در انگلستان تاسيس شد ” جان استارلي” ئ ” ويليام سوتون” نيز اولين خودروي خود را به نام ” روور” در همان كشور توليد نمودند . در همين سال اولين سيستم انتقال قدرت اتوماتيك توسط ” اشتورت ونت” در بوستون آمريكا عرضه شد .

آرم معروف رولز رويس كه از روي خانم النور تورنتون (Eleanor Thornton) طراحي و ساخته شده دو حرف R در اين آرم به رنگ قرمز بود كه پس از كشته شدن رولز(۱۹۱۰) در يك سانحه هوايي و فوت رويس(۱۹۳۳) هر دو R به رنگ مشكي درآمد در موزه خودرو ايران دو دستگاه رولز رويس با حرف R قرمز رنگ وجود دارد . البته در مورد آرم فرشته رولز رويس نيز در دو طرح ايستاده و زانو زده ساخته و در خودروها مورد استفاده قرار گرفته .
در سال ۱۹۰۵ انجمن اتومبيل AA تاسيس شد و در اين سال بود كه اولين چرخ هاي قابل جداشدن و لاستيك زاپاس و همچنين نشان دهنده فشار باد لاستيك زاپاس و همچنين نشان دهنده فشار باد لاستيك اختراع شد. در انگلستان شركت خودروي آستين توسط “هربرت آستين” تاسيس گرديد . سال ۱۰۶ شركت “روور” در انگلستان تاسيس شد و در سال ۱۹۰۷ اولين موتور تقويت شده در ايالات متحده و توسط شركت “چدويك” براي مسابقه اتومبيل راني توليد شد .
جنرال موتور بوسيله ” ويليام سي دورانت” در سال ۱۹۰۸ تاسيس شده و شركت “فورد” اولين مدل T را توليد نمود. در سال ۱۹۰۹ شركت كاديلاك بوسيله جنرال موتور خرديداري شد كه در همين سال در آمريكا و د ر “اينديانا پوليس” پيست سرعت به منظور آزمايش اتومبيل ها ساخته شد .

اولين اتومبيل داراي ترمز براي هر ۴ چرخ به نام ” شوتيش آرگيل” توسط ” هنري بروت” در سال ۱۹۱۰ ساخته شد و در ايتاليا بوگاتي با جدا شدن از شركت قبلي خود مستقلانه شروع به توليد خودرو كرد . در سال ۱۹۱۱ اولين مسابقه ” اينديانا پوليس ۵۰۰″ در روز يادبود آمريكا بوسيله انجمن اتومبيل AA برگزار گرديد . برنده اين مسابقه ” ري هارون” راننده يم اتومبيل ” مارمون” بود . در سال بعد گروه رويال داچ شل شركت ” آمريكن گزولاين” را براي عرضه گسترده بنزين تاسيس نمود .
سال ۱۹۱۳ يكي ديگر از سال هاي بيادماندني صنعت اتومبيل مي باشد در اين سال كمپاني فورد خط مونتاژ را براي توليد انبوه به صنعت اتومبيل سازي جهان معرفي و عرضه نمود

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.